Project Research
Collaborative Design Research Project
研究代表者|鈴木宣也 研究分担者|赤羽亨 研究期間|2023年度─ Principal Investigator: SUZUKI Nobuya Co-Investigator: AKABANE Kyo Project Period: 2023-
デザイン思考など、社会の問題を発見し、物やシステム開発を通じてそれらを解決しようとするデザイン方法論について、2004年頃から事例が増えてきているものの、実効する人やその経験則、対象としたフレーム自体の設定、あるいは提案した解決方法自体の影響も含め、方法論自体に関する検証の時期に来ています。消費を前提とした社会に閉塞感を感じながら、サスティナビリティへ移行しつつある状況下において、その背景にある社会性や人々の価値観の変化も踏まえて、新たな問いのあり方やデザインプロセスが関わる影響やその範囲についてを模索する必要があると考えています。特に地方や企業において、デザインが一つのツールとして捉えられる傾向があり、プロセスの理解やデザインとの関わりも含め、関係性を再検討しなければならない状況です。これまでの原因と結果に基づいた近代的デザイン方法を乗り越えるためにも、全体性やその影響なども含め試行し、デザインする人とデザインする対象との関係を考え、社会とデザインが影響する範囲を検討しています。
本年度のプロジェクトでは、地域や企業と対話を進め、デザインの役割について調査する活動を展開しました。学外との関わりの中で、互いが交差するところを確認する対話方法も含めながら、活動しようとしているフレームの設定やビジョンの共有、プロセスの理解やプロトタイピングも含め、それぞれの関わりについて実践あるいは調査しました。具体的には3つの対象をターゲットとしました。一つ目は「大垣市」との共同研究「イアマスこどもだいがく」、二つ目は「飛騨の森でクマは踊る」を中心とする広葉樹の活用に関する調査「飛騨家具ーパラメトリックデザイン」、三つ目は岐阜県に居住する外国人をターゲットに、地域との新たな関係を模索する広告業と共に「岐阜外国人支援」に関する調査を実施しました。 「イアマスこどもだいがく」では2019年に実施したワークショップ「ゴムの森」をプロトタイピングしながら再デザインし、大垣市の小学生に向けてプログラミングの概念と身体を使った遊びを融合した体験を実施しました。 「飛騨家具─パラメトリックデザイン」では、広葉樹の伐採から流通、活用に至るまで、それぞれの現場で関わっている方々を訪れ現状をリサーチしました。広葉樹は硬くて家具に適している反面、木の色や太さが一様ではない上に樹種が多く、そのキャラクターの多さが特徴です。そのような広葉樹をデジタルファブリケーションの視点から新たな提案ができないか検討しています。 「岐阜外国人支援」では、岐阜県には多様な国々から来た外国人が暮らしている現状がある一方で、それらの人は行政との関わり方がわからないという現状があります。こうした現状はどのような要因によるものなのか、デザインによってどのように関わりを作れるのか、調査しながらどのような関係が作れるのか模索しています。
Although the number of examples of design methodologies, such as design thinking, etc., that seek to discover social problems and solve them through the development of objects and systems has been increasing since around 2004, it is time to examine the methodologies themselves, including the people who implement those methodologies, their rules of thumb, the setting of the target frame, then the impact of the proposed solution itself. At an impasse in a society based on consumption, and in a situation presently where we are moving towards sustainability, we believe it is necessary to explore new ways of asking questions and the impact and scope of the design process involved, while taking into account the social nature behind this shift and the changing values of people. Especially in rural areas and companies, there is a tendency for design to be viewed as a tool, and we are in a situation where we need to re-examine the relationship, including our understanding of the process and our relationship with design. In order to overcome the conventional modern design based on cause and effect, we are experimenting with wholeness and its impact, considering the relationship between the designer and the subject of design, and examining the scope of design’s influence on society.
In the projects of this fiscal year, we progressed our dialogue with regions and businesses, and we developed activities to examine the role of design. While including dialogue methods to identify where we intersect with each other in our interactions with those outside of the university, we shared the design of a frame and vision that we were trying to operate, and including an understanding of the process and prototyping, each of these relationships was practiced or investigated. More specifically we had three targets. The first was the collaborative research “IAMAS Kodomo Daigaku” with “Ogaki city”, the second was a survey related to activities concerning hardwood trees “Hida Furniture – Parametric Design,” which was centered around “In the Forests of Hida bears dance”, and the third was the implementation of a survey relating to “Support for Foreign Residents in Gifu” paired with advertising businesses searching for new connections with the region that were targetting foreign residents in Gifu prefecture. Whilst prototyping and redesigning the workshop “Forest made of rubber strings” implemented in 2019 for the “IAMAS Kodomo Daigaku” we implemented an experience that fused the concept and physicality of programming in the form of play for elementary school students in Ogaki city. In the “Hida Furniture – Parametric Design” project we researched the current situation by hearing from the individuals associated with each site from the cutting of hardwood trees, to their distribution and all the way to the activities they perform. While hardwoods are hard and suited for becoming furniture, the range of character in these trees is characteristic in that the color and thickness of the trees is not uniform alongside there being many varieties of trees. We are examining whether or not we can make new suggestions for such hardwoods from the perspective of the digital fabrication. In the “Support for Foreign Residents in Gifu” project, whilst the current situation shows that there are people who have come to Gifu prefecture from various countries, those persons do not understand how to interact with the government. We are searching for the factors that lead to this situation, what sort of interactions can be made with design, and whilst surveying the situation, what sort of relationship can be made.