Place Sense Media

研究代表者|前林明次
研究分担者|小林孝浩
研究期間|2022年度─
Principal Investigator: MAEBAYASHI Akitsugu
Co-Investigator: KOBAYASHI Takahiro
Project Period: 2022-

  • 春日山、栃の木付近での録音風景
  • 養老天命反転地での体験
  • 養老天命反転地での体験
  • 以前の金生山周辺の風景
  • 2024年度の金生山フィールドワーク

ある場所を訪れ、なにかを感じ、考える。その経験を変換し、表し、語り合う。それらが混じり合う空間の中で、あらたな「場所」が生まれ、わたしたちの「感覚」も 変容していく…
 このプロジェクトでは、映像や音響等の感覚的メディア(センサリー?メディア)による「場所」の表象を多角的に捉え直し、あらたな芸術表現の可能性を探っていきます。視覚?聴覚文化論、映像人類学、エコクリティシズムなどの様々な領域から芸術表現を批評?検討し、さらにアーティストや研究者の知見を踏まえながら、参加メンバーそれぞれが制作のヒントを得ていきます。

 文献、映画、映像?音響表現研究として、ティモシー?モートンのキー概念である「ダークエコロジー」を手がかりとして映像、音響、映画等の芸術表現を鑑賞し、批評と議論をおこなった。自然と文化の二項対立でなく「ヒトの自然」「境界のあいまいさ」「アンビエンス」、人類学的見地から「サウンドスケープ批判」「大気と人間」、認知や認識の構造に対する問題意識から「知覚と表象」を論点として、レクチャーとディスカッションをおこなった。
 フィールドワークでは、毎年定点観測として金生山を訪れた。金生山で採掘される石灰岩はコンクリート材料として社会の物質的基盤となると同時に、そこで採掘される化石は地球環境の変遷に関する貴重な資料となっている。さらに、明星輪寺の内部に祀られる石灰質の巨岩は信仰の対象として長く、人々の生活を支えてきた。「モノ」としての石灰岩は、時代や人々との関係の中で、多元的な様相をあらわし続けている。
 また「養老天命反転地」での体験授業を起点として、「音が比較されるべきは、視覚ではなく光である。」─ ティム?インゴルドがサウンドスケープ批判として提起した問題を、哲学者、稲垣諭の『切り閉じる技術─ARAKAWA+GINSと世界原理』 で取り上げられた「バイオスクリーブ」の概念 と結び合わせながら議論をおこなった。ここではプロジェクトメンバー各々の制作との関連、あるいは様々なアート表現との関連についても考察した。

Going to a certain place, feeling something, and thinking. Transforming that experience, expressing, and talking about it. In the space where all of these mix together, a new “place” is birthed, and our “feelings” also transform…
 This project will explore new possibilities for artistic expression by rethinking the representation of “place” from multiple perspectives through sensory media such as video and sound. Artistic expressions from various fields such as visual culture studies, audio culture studies, visual anthropology, and eco-criticism will be criticized and examined. Furthermore, based on the knowledge of the artists, and researchers, the participating members each will get hints about the production.

 As expression research using literature, films, videos and sounds, and using Timothy Morton’s key concept “Dark Ecology” as a hint, we appreciated films, other forms of artistic expression, and organized critiques and discussions. Lectures and discussions were held not on the dichotomy between nature and culture, but rather on: “human nature,” “boundary ambiguity” and “ambience”. Discussions around “soundscape criticism” and “atmosphere and humans” were from an anthropological perspective, and “perception and representation” as disputed points with an awareness of issues conflicting against cognitive and recognition structures.
 Through fieldwork, we visited Kinshozan as an annual fixed observation point. The limestone mined at Kinshozan whilst becoming the material base of society as an ingredient in concrete, the fossils mined there are invaluable sources of data concerning the vicissitudes of the global environment. Furthermore, the huge rock made of limestone has been worshiped in the interior of Myojorinji temple as a religious object for a longtime and has supported people’s lives. Limestone as a “thing” in the midst of the connection between the times and people continues to show a pluralistic aspect.
 Additionally, using the experience lecture at the “Site of Reversible Destiny” we held discussions whilst stringing together the problem raised as a soundscape criticism by Tim Ingold in “What sound should be compared to is not sight but light,” and the concept of “Bioscleave” featured in the philosopher Satoshi Inagaki’s essay “The Skill of Cleaving – ARAKAWA+GINS and Principles of the World”. Here we also examined the connection between the project members’ individual works and at other times the connection between their various artistic expressions.

プロジェクト概要
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